Прогнозирование процессов промерзания и деградации многолетнемерзлых оснований насыпей
Путь и путевое хозяйство. 2022, № 4. С. 34—35.
Railway Track and Facilities. 2022. 4. P. 34—35.
Проблемы и решения
УДК 624.131
Прогнозирование процессов промерзания и деградации многолетнемерзлых оснований насыпей
Кудрявцев Сергей Анатольевич1, Вальцева Татьяна Юрьевна2, Котенко Жанна Ивановна3, Гаврилов Игорь Ильич.4
1Дальневосточный государственный университет путей сообщения (ДВГУПС), докт. техн. наук,
2ДВГУПС, канд. техн. наук,
3ДВГУПС, аспирант,
4ОАО «Российские железные дороги», Хабаровский региональный центр диагностики и мониторинга устройств инфраструктуры, начальник Сетевой мерзлотной станции, аспирант ДВГУПС
Аннотация. В статье рассмотрена методика численного моделирования процессов промерзания и оттаивания многолетнемерзлых грунтов оснований насыпей, позволяющая определять конструктивные решения, снижающие и исключающие процесс деградации мерзлоты с использованием местных материалов в виде охлаждающей каменной наброски на откосах.
Ключевые слова: железнодорожная насыпь, многолетнемерзлые основания, промерзание, оттаивание, численное моделирование, охлаждающая каменная наброска.
Forecasting the processes of freezing and degradation of permafrost foundations of embankments
Sergey A. Kudryavtsev1, Tatyana U. Valtseva2, Zhanna I. Kotenko3, Igor I. Gavrilov4
1D.Sci., Professor, Head of the Department of «Bridges, tunnels and underground structures» of the Far Eastern State University of Railway Transport (DVGUPS). Khabarovsk, Russia, olgakudr56@mail.ru. SPIN-code: 3020-7650
2Ph.D., Associate Professor of the Department of «Bridges, tunnels and underground structures» of the Far Eastern State University of Railway Transport (DVGUPS). Khabarovsk, Russia, vtu25@mail.ru. SPIN code: 7952-3936
3Postgraduate student of the Department of «Bridges, Tunnels and Underground Structures» of the Far Eastern State University of Railway Transport (DVGUPS). Khabarovsk, Russia, kotz1969@mail.ru. SPIN code: 3753-3575
4Head of the Permafrost Network Station of the Khabarovsk Regional Center for Diagnostics and Monitoring of Infrastructure Devices of JSC «Russian Railways», Postgraduate student of the Department of «Bridges, Tunnels and Underground structures» of the Far Eastern State University of Railway Transport (DVGUPS). Khabarovsk, Russia, iigavrilov@bk.ru
Abstract. The article considers a method of numerical modeling of the processes of freezing and thawing of permafrost soils of the bases of railway embankments, which allows determining design solutions that reduce and exclude the process of permafrost degradation using local materials in the form of a cooling stone outline on the embankment slopes.
Keywords: railway embankment, permafrost soils, freezing, thawing, numerical modeling, cooling stone outline.