Способ ультразвукового контроля центровки искательной системы
Путь и путевое хозяйство. 2023, № 10. С. 29—32.
Railway Track and Facilities. 2023;(10): 29—32.
КОНТРОЛЬ И ДИАГНОСТИКА
Научная статья
625.143.3
Способ ультразвукового контроля центровки искательной системы с возможностью выявления дефектов в головке рельса
Беляев Евгений Сергеевич1, Николаев Сергей Викторович2
1ОАО «Российские железные дороги», Воронежский РЦДМ, заместитель начальника Сетевой путеобследовательской станции № 318. Россия, Воронеж. 8akademik@mail.ru
2доцент Петербургского государственного университета путей сообщения, канд. техн. наук. Россия, Санкт-Петербург. nikol_ndt@mail.ru
Аннотация. Существенным недостатком мобильных средств дефектоскопии является исчезновение акустического контакта вследствие смещения блоков резонаторов относительно продольной оси рельса, вызванного наличием кривых, а также бокового износа головки.
Рассмотрен способ определения величины смещения акустического блока пьезоэлектрических преобразователей относительно продольной оси симметрии рельса с учетом и оценкой бокового и вертикального износа, а также с возможностью выявления внутренних дефектов в виде продольного расслоения в головке.
Ключевые слова: железнодорожные рельсы, ультразвуковой контроль рельсов, сварные стыки, дефекты в рельсах.
CONTROL AND DIAGNOSTICS
Original article
Method of ultrasonic check of alignment of spark system with possibility of detection of defects in rail head
Belyaev Evgeny1, Nikolaev Sergey2
1Deputy Head of the Network Track Investigation Station No. 318, Voronezh RCDM, Russian Railways. Russia, Voronezh. 8akademik@mail.ru
2Associate Professor of St. Petersburg State University of Railways, Candidate of Technology sciences. Russia, St.Petersbur. nikol_ndt@mail.ru
Abstract. A significant drawback of the mobile means is the loss of acoustic contact, due to the displacement of the resonator units relative to the longitudinal axis of the rail, caused by the passage in the curved sections of the track, as well as due to the lateral wear of the rail head as a result of an increased dynamic effect on the tracks, boxing due to the disadvantages of the rolling stock. This article presents a method for determining the amount of displacement of an acoustic block of pezoelectric transducers relative to the longitudinal axis of symmetry of the rail, taking into account and evaluating lateral and vertical wear, as well as the possibility of detecting internal defects, in the form of longitudinal delamination in the head of the rail.
This method is implemented due to the construction of an algorithm for processing received signals from radial transitions of the side and bottom, side and top, respectively, from the working and non-working faces of the rail head, as well as due to measuring the amount of displacement of the EPS relative to the longitudinal axis of the rail, as well as measuring the geometric dimensions of the side and vertical wear of the rail head.
Keywords: railway rails, ultrasonic inspection of rails, welded joints, defects in rails.
Список источников
1. Патент RU №2308027. Способ ультразвукового контроля головки рельса.
2. Патент RU №2438901. Устройство центрирования следящей системы мобильного дефектоскопа.
3. Кретов Е.Ф. Ультразвуковая дефектоскопия в энергомашиностроении. СПб.: Свен, 2007. С. 146–158.
4. Патент RU №2785606. Способ ультразвукового контроля головки рельса.