МОДЕЛИРОВАНИЕ ВЛИЯНИЯ ВЫСОКИХ СКОРОСТЕЙ ПОДВИЖНОГО СОСТАВА НА МОСТ
Путь и путевое хозяйство. 2022, № 9. С. 12—16.
Railway Track and Facilities. 2022;(9):12—16.
СОДЕРЖАНИЕ, РЕМОНТ И РЕКОНСТРУКЦИЯ
Научная статья
УДК 624.21/.8:625.1:656.2.08:656.2.022.846
МОДЕЛИРОВАНИЕ ВЛИЯНИЯ ВЫСОКИХ СКОРОСТЕЙ ПОДВИЖНОГО СОСТАВА НА МОСТ
Емельянова Галина Александровна1, Сагайдачный Ярослав Андреевич2, Шаманов Георгий Дмитриевич3
1докт. техн. наук, профессор, Российский университет транспорта (МИИТ). Москва, Россия, ga_emel@mail.ru, SPIN-код: 4799-6916
2аспирант, Российский университет транспорта (МИИТ). Москва, Россия, sagaydachnyy@gmail.com, SPIN-код: 1397-2468
3аспирант, Российский университет транспорта (МИИТ). Москва, Россия, geo9608@gmail.com, SPIN-код: 5204-0896
Аннотация. Исследованы проблемы, возникающие при движении поезда по мосту при скорости более 300 км/ч. Изучен опыт зарубежных ученых. Определен круг задач, решение которых имеет большое значение при проектировании мостов на высокоскоростных магистралях.
Ключевые слова: высокоскоростные магистрали, подвижной состав, пролетное строение, динамическое воздействие на мост, динамический отклик моста, унифицированная модель поезда, резонансные колебания, максимальное вертикальное ускорение моста.
DESIGN AND CONSTRUCTION
Original article
MODELING THE EFFECT OF HIGH-SPEED ROLLING STOCK ON THE BRIDGE
Emelyanova Galina1, Sagaidachny Jaroslav2, Shamanov Georgy3
1 D.Sci., associate Professor, Professor of the Department of «Bridges and Tunnels» of the Russian University of Transport (MIIT). Moscow, Russia, ga_emel@mail.ru, SPIN-код: 4799-6916
2postgraduate student of the Department of «Bridges and Tunnels» of the Russian University of Transport (MIIT). Moscow, Russia, Sagaydachnyy@gmail.com, SPIN-код: 1397-2468
3postgraduate student of the Department of «Bridges and Tunnels» of the Russian University of Transport (MIIT). Moscow, Russia, geo9608@gmail.com, SPIN-код: 5204-0896
Abstract. The problems that arise when a train moves over a bridge at a speed of more than 300 km/h are investigated. The experience of foreign scientists has been studied. A range of tasks is defined, the solution of which is of great importance in the design of bridges on high-speed highways.
Keywords: high-speed highways, rolling stock, superstructure, dynamic impact on the bridge, dynamic response of the bridge, unified train model, resonant vibrations, maximum vertical acceleration of the bridge
Список источников
1. Проблемы проектирования мостов на высокоскоростных магистралях / Г.А. Емельянова, Я.А. Сагайдачный, Г.Д. Шаманов, Д.Р. Идиатулин, А.А. Портнова // Путь и путевое хозяйство. 2021. № 6. С. 25—29.
2. New dynamic analysis methods for railway bridges in codes IAPF and Eurocode 1 / J. Goicolea, J. Dominguez, J.A. Navarro, F. Gabaldon // Railway Bridges Design, Construction and Maintenance. 2002. № 6. P. 1—43.
3. Goicolea J., Antolín P. The Dynamics of high-speed railway bridges: a review of design issues and new research for lateral dynamics // International Journal of Railway Technology. 2012. Vol 1, Iss. 1. P. 27—55. DOI: 10.4203/ijrt.1.1.2.
4. High-speed train-track-bridge dynamic interaction considering wheel-rail contact nonlinearity due to wheel hollow wear / S. Kaewunruen, Ch. Chang, L. Ling, Zh. Han, K. Wang, W. Zhai // Shock and Vibration. 2019. Article ID 5874678. DOI: 10.1155/2019/5874678.
5. Vibration reduction countermeasures of railway concrete viaduct / Tsutomu W., Koudai M., Munemasa T., Masamichi S. // MATEC Web of conference. 2015. Vol. 24. Article № 08003. DOI: 10.1051/matecconf/20152408003.
6. Influence of local deck vibrations on the evaluation of the maximum acceleration of a steel-concrete composite bridge for a high-speed railway / Matsuoka K; Collina A; Somaschini C; Sogabe M. // Engineering Structures. 2019. Vol. 200, Iss. 1. Article № 109736. DOI: 0.1016/j.engstruct. 2019.109736.