Неисправности безбалластного пути для высокоскоростного движения
Путь и путевое хозяйство. 2024, № 9. С. 22—24.
Railway Track and Facilities. 2024;(9): 22—24.
СОДЕРЖАНИЕ, РЕМОНТ И РЕКОНСТРУКЦИЯ
Научная статья
УДК 625.35
Неисправности безбалластного пути для высокоскоростного движения
Савин Александр Владимирович1, Соломатин Евгений Викторович2
1Доктор технических наук, проректор Российского университета транспорта (МИИТ). Москва, Россия, 2604136@mail.ru
2ООО «Технология 69», генеральный директор
Аннотация. В статье приводится анализ зарубежного опыта эксплуатации безбалластного пути для высокоскоростных линий в сравнении с результатами испытаний в России. При обследовании высокоскоростных линий в Китае специалисты обнаружили, что многие дефекты безбалластного пути существенно влияют на долговечность конструкции и безопасность движения. Примечательно, что характерные неисправности, зафиксированные после 10 лет эксплуатации безбалластного полотна в Китае, аналогичны тем, которые можно наблюдать на Экспериментальном кольце АО «ВНИИЖТ» уже после двух лет эксплуатации.
Ключевые слова: безбалластный путь, высокоскоростное движение, дефекты, рельсовые скрепления, диагностика.
MAINTENANCE, REPAIR AND RECONSTRUCTION
Original article
Failures of ballastless track and rail fastenings for high-speed traffic
Savin Alexandr — D. Sci., JSC «Scientific Research Institute of Railway Transport» (JSC «VNIIZhT»), Director of the Scientific Center «Infrastructure». 2604136@mail.ru
Solomatin Evgeniy — General Director LLC «Technology 69»
Abstract. The article provides an analysis of foreign experience in the operation of a ballastltss track of high-speed lines in comparison with the test results in Russia. In China, when examining such lines, experts found that many defects of the ballastless track significantly affect their safety and durability. It is noteworthy that the characteristic malfunctions recorded after 10 years of operation of the ballastless track in China are similar to those that can be observed on the Experimental Ring of JSC VNIIZHT after two years of operation.
Keywords: ballast-free track, high-speed movement, defects, rail fastenings, diagnostics.
Список источников
1. Савин А.В. Безбалластный путь. М.: РАС, 2017. 192 с.
2. Criteria for repairing damages of CA mortar for prefabricated framework-type slab track / R. Juanjuan, L. Xiao, Y. Rongshan, W. Ping, X. Peng // Construction and Building Materials. 2016. Vol. 110. 1 May. P. 300—311. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2016.02.
3. A survey of ballastless track defects in China’s high-speed railway after ten years of service / W. Dong, X. Wang, Q. He, J. Ren // Intelligent Transportation Infrastructure. 2022. Vol. 1, Dec. Р. 1–16. DOI: https://doi.org/10.1093/iti/liac023.
4. Lee J.W., Lee S.J., Kee S.H. Evaluation of a concrete slab track with debonding at the interface between track concrete layer and hydraulically stabilized base course using multi-channel impact-echo testing // Sensors. 2021. No 21: 7091. P. 3–22. DOI: https://doi.org/10.3390/s21217091.
5. Mechanical characteristic variation of ballastless track in highspeed railway: effect of train–track interaction and environment loads / S. Zhu, J. Luo, M. Wang, C. Cai1 // Railway Engineering Science. 2020. Vol. 28 (4). P. 408–423. DOI: https://doi.org/10.1007/s40534-020-00227-6.
6. Behavior and control of the ballastless track-subgrade vibration induced by high-speed trains moving on the subgrade bed with mud pumping / J. Huang, Q. Su, T. Liu, W. Wang// Shock and Vibration. 2019. June. Article ID 9838952. 14 p. DOI: https:// doi.org/10.1155/2019/9838952.
7. Long-lasting waterproofing solution for the subgrade of high-speed railway in cold region / X.-H. Chen, T.-Q. Tao, G.-T. Yang, H.-Y. Yan, J. Yang // Journal of testing and evaluation. 2018. Vol. 47, iss. 3. DOI: 10.1520/JTE20180046.
8. Application of mastic asphalt waterproofing layer in high-speed railway Track in cold regions / S. Liu, J. Yang, X. Chen, G. Yang, D. Cai // Applied Science. 2018. Vol. 8, no 5. P. 667. DOI: https://doi.org/10.3390/app8050667.
9. Calculation of the dynamic response of a viscoelastic railway structure based on a quasi-stationary approach / O. Chupin, A. Martin, J.-M. Piau, P.-Y. Hicher // International Journal of Solids and Structures. 2014. Vol. 51, iss. 13. P. 2297–2307. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijsolstr.2014.02.035.
10. Ferreira T.M., Teixeira P., Cardoso R. Impact of bituminous subballast on railroad track deformation considering atmospheric actions // Journal of Geotechnical and Geo- environmental Enginering. 2011. Vol. 137, iss.3. P. 288–292. DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)GT.1943-5606.0000435.
11. Advanced characterisation of bituminous sub-ballast for its application in railway tracks: the influence of temperature / M. Sol-Sánchez, L. Pirozzolo, F.M.M. Navarro, M.C. Rubio-Gamez // Construction and Building Materials. 2015. Vol. 101, part 1. P. 338–346. DOI: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2015.10.102.
12. Mechanical characteristics and failure mode of asphalt concrete for ballastless track substructure based on in situ tests / Q. FuQ., X. Chen, D. Cai, L. Lou // Applied Science. 2020. Vol. 10, no 10:3547. DOI: 10.3390/app10103547.
13. Failure analysis of fatigue damage for fastening clips in the ballastless track of high-speed railway considering random track irregularities / D. Ma, J. Shi, Z. Yan, L. Sun // Engineering Failure Analysis. 2022. Vol. 131, Jan., Art No 105897. DOI: https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2021.105897.
14. Evaluating the effect of rail fastener failure on dynamic responses of train-ballasted track-subgrade coupling system for smart track condition assessment / Y. Xiao, Z. Chang, J. Mao, S. Zhou, X. Wang, W. Wang, D. Cai, H. Zhu, Y. Long // Materials. 2022. Vol 15, iss. 7. Р 2-28. DOI: https:// doi.org/10.3390/ma15072675.